Carrotchannel är en digital tjänst där Sveriges ridskolor (framöver även tränare, Grand Prix-ryttare
och övriga proffs) kan erbjuda nya tjänster kring utbildning och sponsorer och därmed öka sina intäkter.
Genom Carrotchannel kan klubben öppna en egen kanal som döps till den egna verksamhetens namn och elever,
kunder och vänner ansluter sig till kanalen genom att registrera ett gratiskonto.
Varje kanal fungerar som en egen TV-kanal och innehållet bygger främst på hästarna. En gång i veckan
spelar personalen in ett klipp om varje häst och klippet laddas upp som en uppdatering under hästen
#tagg och dagbok. Klippet har ett utbildande syfte och kan handla om vilken detalj som helst, till
exempel att:
- Filur har fått ett nytt bett, varför det och hur eleverna kan hålla sina händer för att det ska inverka som bäst
- personalen just nu hjälper Filur att fatta galopp utan att öka traven och hur ryttarna kan fortsätta hjälpa honom
- Filur nyss är klippt och därför kittlig under magen.
Alla i klubben kan följa hästarna och ryttaren som ska rida Filur kan scanna en QR-kod i stallet för
att få reda på allt om honom om det är första gången, eller bara det senaste. Det väldigt önskade
innehållet från elever, att få veta mer om hur proffs tar hand om, observerar och tränar varje
unik häst, ligger till grund för systemets kommersiella möjligheter. Projektet har tagits fram av,
för och tillsammans med ridskolechefer, hippologer, ridlärare, hästskötare, privata tränare,
Grand Prix-ryttare, övriga proffs och flertalet elevgrupper och nu börjar en smyglansering.